Per Jesús Bonals/

santjordi_drac

 

Com que sóc un pagès sense cap títol, em diu l’Estevet, la meva opinió que els savis experts en semàntica i etimologia sovint van perduts, potser et farà riure.

Bueno…! -li dic en un intent de tirar aigua al vi de la seguretat entusiasta amb què parla.

El teu oncle pensa igual que jo: aquests grans savis van donant pals de cec, tot buscant amb deler grafies antigues, que anoten i citen amb rigor d’entomòleg, i malden per trobar regles generals que expliquin el que és inexplicable: el rodolar incessant i atzarós de les paraules pel pendent de les successives generacions d’analfabets, que són els que ens han conservat, -i potinejat, tot s’ha de dir-, la llengua.

Bueno, bueno, bueno…! -li dic, tot tornant  a intentar frenar el seu discurs.

Hi ha qui es pensa que exagero, continua l’Estevet, i que ara que s’ha aconseguit l’escola bàsica obligatòria per a tothom ha desaparegut l’analfabetisme secular de la humanitat des de la nit dels temps. L’home és un animal que neix nu i analfabet. Cap a l’any de vida aprèn sol a parlar sense que ningú li n’ensenyi, però de llegir i escriure no n’aprèn sol: si vol aprendre de veritat a expressar-se per escrit i a entendre el que llegeix, ha de passar molts anys a escola…

-D’acord -dic.

Si no ho fa, potser coneix les lletres, però no li serveix de de res. Malgrat el vernís superficial escolar, el 80 % de la població continua submergit en l’analfabetisme funcional, que a vegades, i amb els anys, es converteix en analfabetisme ras i curt. I per cert: si és té en compte que ara el país té un 30 % de població amb estudis universitaris, no costa gaire d’adonar-se que la intersecció d’aquests dos darrers conjunts no és buida. Deixo a cadascú treure la conclusió explícita d’aquesta afirmació…

Els analfabets, de la mena que siguin, continua l’Estevet, tiren pel dret i, en fer-ho, no es basen en la grafia, que ignoren olímpicament, ni en la pronúncia, que també, sinó en curioses i estrafolàries associacions d’idees: són els que d’un Land Rover en diuen un Gran Roder, i queden tan tranquils. I no riguis, no m’ho invento, ho he sentit dir de viva veu a gent de la comarca.

I encara no t’he parlat dels analfabets saberuts, que són legió, i que són capaços de potinejar la llengua d’una manera encara més recargolada que els inventors del Gran Roder, o d’emporronat, que no vol dir pas senyor afeccionat  a beure amb porró, sinó que vol ser una manera de dir emportlanat, neologisme d’altra banda inexistent, que voldria dir cobert de ciment portland. Els analfabets saberuts són més “refinats”, són els que parlen dels amotos i dels arradios. Aquests raonen – és un dir-  d’aquesta manera: primer senten la paraula la moto, després la transformen en lamoto i finalment la imaginen escrita l’amoto, potser perquè aquest artefacte els sembla molt masculí. I aleshores conclouen, amb una lògica implacable, que en plural han de ser els amotos. És el mateix que passa amb les tovalles: primer són les tovalles, després lestovalles i finalment l’estovalles. Aleshores apareix l’analfabet saberut i diu: No és l’estovalles, són les estovalles, perquè estovalles és femení plural

Curiosament aquestes dues formes d’alteració de les paraules, que en tots dos casos s’han produït en èpoques ben recents, -perquè tant les motos com els Land Rover no són pas de l’edat mitjana-, no són tingudes en compte pels savis erudits dels qual parlava al principi. Els que posarien el crit al cel si escoltessin el que et diré sobre Sant Jordi.

-No sé què te a veure Sant Jordi amb el Gran Roder o els amotos-jo que li dic.

Veuràs, continua l’Estevet, i sàpigues que no t’ho explico perquè sí. Ho faig perquè d’aquí a pocs dies tornarà a ser Sant Jordi, i com cada any hauré d’aguantar aquesta història sense cap ni peus del drac i la princesa, que és més falsa que el mateix sant Jordi, que no ha existit mai!

-No sé què tens contra les llegendes…

T’ho explico: segons m’han dit, i espero que sigui veritat, la paraula romanesa dracul, –la que està a l’origen del comte Dràcula, però això ara deixa-ho córrer-, té un doble significat: significa diable i alhora significa drac. En la cultura romanesa es produeix, doncs, una identificació entre drac i diable. O més ben dit, es representa el dimoni sota la figura del drac. Si tenim en compte que Sant Jordi era un sant venerat durant el primer mil·leni només a l’Europa Oriental, és a dir a l’imperi bizantí, és molt probable que aquesta representació fos general a tot l’espai de religió ortodoxa, i per tant, cal entendre les imatges del sant clavant la llança al drac, no com un cavaller matant un drac que es menjava princeses, sinó com estossinant el dimoni, que és el que li pertocaria fer a un sant.

-El teu raonament té un punt feble -li dic-: dónes per suposat que el que val per Romania val per tota l’Europa Oriental.

Ho sé, reconeix l’Estevet, però és la hipòtesi més probable. Demostrar-la requeriria un treball ingent de recerca a la iconografia i a les llengües orientals. Aquest treball hauria de ser com el d’un detectiu, o el d’un policia quan investiga un crim: d’entrada es mou només per deduccions empíriques, que després han de ser confirmades per proves que avalin les seves sospites. En aquesta recerca té un aliat important, l’expert de laboratori. Però l’expert de laboratori mai no trobarà el culpable, de la mateixa manera que els savis a què al·ludia al principi mai no podran resoldre els misteris de l’evolució de les paraules i dels seus significats, que sovint tenen una explicació òbvia i elemental, basada en la ignorància dels que ens les transmeten.

Després de dir això, l’Estevet somriu satisfet, es col·loca bé el barret de palla, es torna a posar la fulla d’eucaliptus a la boca, i calla.

 

Jesús Bonals és autor de la novel·la ‘Concert per a la mà esquerra’, publicada recentment a Editorial Andorra.
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s